Are on-time performance statistics worthless? An empirical study of the flight scheduling strategies of Brazilian airlines.

A. B. Eufrásio, R. A. Eller, and A. V. M. Oliveira

Working Paper. Center for Airline Economics - CAE

Abstract

Airlines may manage their on-time performance by lengthening schedules with engineered increases in planned flight times. In Brazil, we suspect that a recent upsurge in the proportion of early flight arrivals may be the outcome of strategic additions of flight buffers by carriers, aiming to improve on-time performance statistics. However, longer times may also be the outcome of changes in the operating conditions of flights, such as the cost indexes. We develop an econometric method of high dimensional sparse (HDS) regression to decompose the extra schedule block times into operational and strategic factors, after accounting for the uncertainty in the scheduling decision-making. We estimate the impact of extra times on flight delays, allowing for moderation effects of runway congestion, slots, and propagated delay. We test and confirm the hypothesis of existence and effectiveness of schedule padding practices. Airlines apparently set longer extra times on denser routes, possibly to minimize the reputational risk contagion. We find that a 2012 on-time disclosure rule may have produced the unintended consequence of inducing the padding behavior by carriers. In contrast, slot regulation may mitigate the formation of extra block times.

Título em Português

As estatísticas de desempenho pontuais são inúteis? Um estudo empírico das estratégias de programação de voos das companhias aéreas brasileiras

Resumo

As companhias aéreas podem gerenciar seu desempenho pontual alongando os horários com aumentos planejados nos tempos de voo planejados. No Brasil, suspeitamos que um recente aumento na proporção de chegadas antecipadas de voos pode ser o resultado de adições estratégicas de buffers de voo pelas transportadoras, com o objetivo de melhorar as estatísticas de desempenho no prazo. No entanto, tempos maiores também podem ser resultado de mudanças nas condições de operação dos voos, como os índices de custos. Desenvolvemos um método econométrico de regressão esparsa de alta dimensão (HDS) para decompor os tempos extras de blocos de agendamento em fatores operacionais e estratégicos, após contabilizar a incerteza na tomada de decisão de agendamento. Estimamos o impacto de tempos extras em atrasos de voos, permitindo efeitos de moderação de congestionamento de pista, slots e atraso propagado. Testamos e confirmamos a hipótese de existência e eficácia das práticas de preenchimento de cronograma. As companhias aéreas aparentemente estabeleceram tempos extras mais longos em rotas mais densas, possivelmente para minimizar o contágio do risco reputacional. Descobrimos que uma regra de divulgação pontual de 2012 pode ter produzido a consequência não intencional de induzir o comportamento de preenchimento por parte das operadoras. Em contraste, a regulação do slot pode mitigar a formação de tempos de bloco extras.

Reference:

Eufrásio, A. B., Eller, R. A., & Oliveira, A. V. M. (2019) Are on-time performance statistics worthless? An empirical study of the flight scheduling strategies of Brazilian airlines. Working Paper. Center for Airline Economics - CAE. Disponível em www.nectar.ita.br/pesquisas.

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