Empirical analysis of network construction determinants of Azul Airlines.

B. F. Oliveira, and A. V. M. Oliveira

Working Paper. Center for Airline Economics - CAE

Abstract

This paper examines the airline network construction of Azul, a Brazilian airline, investigating which and how factors affect Azul’s entry decision in a domestic route. Another subject of study is how the Azul merger with Trip, a regional airline, has affected its entry model. To do so, an econometric model of airline entry is developed, analyzing the entry determinants through the following group of characteristics: route distance, demand, city-pair and competition. Results show that Azul’s business model is based on connecting new destination, not served by other airlines yet, with one of its hubs, and consistently avoiding direct competition with dominant airlines at the route and airport level. Regarding the effect of the merger, the results suggest that Azul’s entry model has shifted away from its original model based on JetBlue’s towards a regional based model, increasingly entering shorter routes and regional airports through time.

Título em Português

Análise empírica dos determinantes da construção da rede da Azul Linhas Aéreas

Resumo

Este artigo examina a construção da malha aérea da Azul, uma companhia aérea brasileira, investigando quais e como os fatores afetam a decisão de entrada da Azul em uma rota doméstica. Outro objeto de estudo é como a fusão da Azul com a Trip, companhia aérea regional, afetou seu modelo de entrada. Para tanto, é desenvolvido um modelo econométrico de entrada de companhias aéreas, analisando os determinantes de entrada por meio do seguinte conjunto de características: distância da rota, demanda, cidade-par e concorrência. Os resultados mostram que o modelo de negócios da Azul é baseado em conectar novos destinos, ainda não atendidos por outras companhias aéreas, com um de seus hubs, evitando consistentemente a concorrência direta com companhias aéreas dominantes em nível de rota e aeroporto. Em relação ao efeito da fusão, os resultados sugerem que o modelo de entrada da Azul mudou de seu modelo original baseado no JetBlue para um modelo de base regional, entrando cada vez mais em rotas mais curtas e aeroportos regionais ao longo do tempo.

Reference:

Oliveira, B. F., & Oliveira, A. V. M. (2019) Empirical analysis of network construction determinants of Azul Airlines. Working Paper. Center for Airline Economics - CAE. Disponível em www.nectar.ita.br/pesquisas.

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