An empirical model of airline fleet standardization in Brazil: Assessing the dynamic impacts of mergers with an events study.

R. R. Narcizo, A. V. M. Oliveira, and M. Dresner

Working Paper. Center for Airline Economics - CAE

Abstract

This paper develops an empirical model to investigate the strategic fleet management practices in the air transport industry regarding airline fleet standardization (AFS). We conduct an econometric analysis of the key drivers of AFS in Brazil and study the dynamic effects of five merger events. We find evidence of a significant drop in AFS following most of the consolidations, which is gradually reversed during the post-merger integration efforts. Additionally, except for the major full-service carrier, all other airlines had an estimated overall trend toward more intense fleet standardization over the entire period, revealing a stronger preference for seeking cost competitiveness over market opportunity when facing fierce competition in the market.

Título em Português

Um modelo empírico de padronização da frota aérea no Brasil: avaliando os impactos dinâmicos das fusões com um estudo de eventos

Resumo

Este artigo desenvolve um modelo empírico para investigar as práticas de gestão estratégica de frota no setor de transporte aéreo em relação à padronização da frota aérea (AFS). Realizamos uma análise econométrica dos principais impulsionadores do AFS no Brasil e estudamos os efeitos dinâmicos de cinco eventos de fusão. Encontramos evidências de uma queda significativa no AFS após a maioria das consolidações, que é gradualmente revertida durante os esforços de integração pós-fusão. Além disso, com exceção da principal operadora de serviço completo, todas as outras companhias aéreas tiveram uma tendência geral estimada de padronização mais intensa da frota ao longo de todo o período, revelando uma preferência mais forte pela busca de competitividade de custos em vez de oportunidades de mercado ao enfrentar uma concorrência acirrada no mercado.

Reference:

Narcizo, R. R., Oliveira, A. V. M., & Dresner, M. (2019) An empirical model of airline fleet standardization in Brazil: Assessing the dynamic impacts of mergers with an events study. Working Paper. Center for Airline Economics - CAE. Disponível em www.nectar.ita.br/pesquisas.

Click here to download the pdf file

www.nectar.ita.br/pesquisas