Dynamic pricing and market segmentation responses to low-cost carrier entry.
R. R. Varella, J. A. Frazão, and A. V. M. Oliveira
Working Paper. Center for Airline Economics - CAE
Abstract
This paper develops an empirical model of online airfares to inspect the impact of the entry of a low-cost carrier (LCC). We utilize a database collected from the website of an online travel agent in Brazil. We test whether incumbents reshape their airfare temporal profiles in an attempt to attract the price-sensitive passengers who constitute the target market of the newcomer. Our results suggest that LCC entry partially spoils the existing market segmentation schemes of incumbents, forcing them to revise their distribution management strategy, simplify their fare structure and migrate from a non-monotonic to a weakly monotonic price curve.
Título em Português
Preços dinâmicos e respostas de segmentação de mercado à entrada de operadoras de baixo custo
Resumo
Este trabalho desenvolve um modelo empírico de tarifas aéreas online para inspecionar o impacto da entrada de uma transportadora de baixo custo (LCC). Utilizamos um banco de dados coletado no site de um agente de viagens online no Brasil. Testamos se os incumbentes reformulam seus perfis temporais de passagens aéreas na tentativa de atrair os passageiros sensíveis ao preço que constituem o mercado-alvo do recém-chegado. Nossos resultados sugerem que a entrada na LCC prejudica parcialmente os esquemas de segmentação de mercado existentes das operadoras, forçando-as a revisar sua estratégia de gestão de distribuição, simplificar sua estrutura tarifária e migrar de uma curva de preços não monotônica para uma fracamente monotônica.
Reference:
Varella, R. R., Frazão, J., & Oliveira, A. V. M. (2016) Dynamic pricing and market segmentation responses to low-cost carrier entry. Working Paper. Center for Airline Economics - CAE. Disponível em www.nectar.ita.br/pesquisas.
Click here to download the pdf file
www.nectar.ita.br/pesquisas