An empirical model of airport concession revenues.

M. Massaretto, and A. V. M. Oliveira

Working Paper. Center for Airline Economics - CAE

Abstract

The exploitation of existing commercial opportunities is increasing the share of concession revenues in total revenues at airports. Hence, the dependence of concession revenues is also increasing and the airport managers are interested in understanding how to improve their financial results exploring the determinants of this new revenue source. Using a dataset from a survey of passenger consumption at 30 Brazilian airports, this paper develops an econometric model of the main determinants of concession revenues at airports. Moreover, it aims to test the impact of low-cost carrier (LCC) passengers on concession revenues combined with others determinants to understanding the behavior of this type of passengers. There is a lack of consensus about the impact of LCC passengers on concession revenues and this work shows a different perspective about the variable . Thus, understanding the determinants of concession revenues contributes to airport manager’s strategy on investments to increase others sources of revenue and understanding the behavior of LCC passengers contributes to increase the consumption per passenger at airport . Results suggest a statistically significant negative impact that LCC passengers have on concession revenue, but analyzing the LCC passengers that are traveling for leisure, the impact is statistically significant positive.

Título em Português

Um modelo empírico de receitas de concessões aeroportuárias

Resumo

A exploração das oportunidades comerciais existentes está aumentando a participação das receitas de concessão na receita total dos aeroportos. Assim, a dependência das receitas de concessão também está aumentando e os gestores aeroportuários estão interessados ​​em entender como melhorar seus resultados financeiros explorando os determinantes dessa nova fonte de receita. Utilizando um conjunto de dados de uma pesquisa de consumo de passageiros em 30 aeroportos brasileiros, este trabalho desenvolve um modelo econométrico dos principais determinantes das receitas de concessão em aeroportos. Além disso, visa testar o impacto dos passageiros de low cost carrier (LCC) nas receitas da concessão combinado com outros determinantes para a compreensão do comportamento deste tipo de passageiros. Há uma falta de consenso sobre o impacto dos passageiros de LCC nas receitas de concessão e este trabalho mostra uma perspectiva diferente sobre a variável. Assim, entender os determinantes das receitas de concessão contribui para a estratégia do gestor aeroportuário em investimentos para aumentar outras fontes de receita e entender o comportamento dos passageiros de LCC contribui para aumentar o consumo por passageiro no aeroporto. Os resultados sugerem um impacto negativo estatisticamente significativo que os passageiros de LCC têm na receita da concessão, mas analisando os passageiros de LCC que viajam a lazer, o impacto é positivo estatisticamente significativo.

Reference:

Massaretto, M., & Oliveira, A. V. M. (2016) An empirical model of airport concession revenues. Working Paper. Center for Airline Economics - CAE. Disponível em www.nectar.ita.br/pesquisas.

Click here to download the pdf file

www.nectar.ita.br/pesquisas