Airline delays, congestion internalization and non-price spillover effects of low cost carrier entry.

W. E. Bendinelli, H. F. J. Bettini, and A. V. M. Oliveira

Working Paper. Center for Airline Economics - CAE

Abstract

This paper develops an econometric model of flight delays to investigate the influence of competition and dominance on the incentives of carriers to maintain on-time performance. We consider both the route and the airport levels to inspect the local and global effects of competition, with a unifying framework to test the hypotheses of 1. airport congestion internalization and 2. the market competition-quality relationship in a single econometric model. In particular, we examine the impacts of the entry of low cost carriers (LCC) on the flight delays of incumbent full service carriers in the Brazilian airline industry. The main results indicate a highly significant effect of airport congestion self-internalization in parallel with route-level quality competition. Additionally, the potential competition caused by LCC presence provokes a global effect that suggests the existence of non-price spillovers of the LCC entry to non-entered routes.

Título em Português

Atrasos de companhias aéreas, internalização de congestionamentos e efeitos não-preço da entrada de transportadoras de baixo custo

Resumo

Este artigo desenvolve um modelo econométrico de atrasos de voos para investigar a influência da competição e dominância nos incentivos das transportadoras para manter o desempenho pontual. Consideramos tanto a rota quanto o nível aeroportuário para inspecionar os efeitos locais e globais da concorrência, com uma estrutura unificadora para testar as hipóteses de 1. internalização do congestionamento aeroportuário e 2. relação concorrência-qualidade de mercado em um único modelo econométrico. Em particular, examinamos os impactos da entrada de companhias aéreas de baixo custo (LCC) nos atrasos de voos de companhias aéreas incumbentes no setor aéreo brasileiro. Os principais resultados indicam um efeito altamente significativo da auto-internalização dos congestionamentos aeroportuários em paralelo com a concorrência na qualidade das rotas. Adicionalmente, a potencial concorrência causada pela presença de LCC provoca um efeito global que sugere a existência de spillovers não-preço da entrada de LCC para rotas não ingressadas.

Reference:

Bendinelli, W., Bettini, H. F., & Oliveira, A. V. M. (2016) Airline delays, congestion internalization and non-price spillover effects of low cost carrier entry. Working Paper. Center for Airline Economics - CAE. Disponível em www.nectar.ita.br/pesquisas.

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