Evolution of the number of airlines on Brazilian routes: estimating the drivers of entry and competition.

T. P. Abreu, and A. V. M. Oliveira

Working Paper. Center for Airline Economics - CAE

Abstract

The present paper presents an empirical investigation on the evolution of the number of air carriers operating in Brazilian routes. We develop an econometric model to estimate the main factors that influence the entry of new carriers on existing domestic markets. Our major finding is that there is a ceteris paribus effect of a downward long-run trend in the route-level number of competing scheduled air carriers. We estimate that the trend effect has the most prominent effect on medium to long haul routes irrespective of market density. We suggest that economic entry barriers may be the primary source of such trend. We also inspect a set of trend-moderation and trend-intensification effects and find evidence that episodes of airline codeshare agreement and bankruptcy had estimated intensification effects whereas a low cost carrier entry produced an estimated moderation effect. Regarding the factors that directly affect the number of companies, we found that demand, GDP per capita and credit per capita has a positive effect of the number of carriers while income concentration (measured by Gini index), unit cost of fuel and the presence of hubs on the route discourage entrants.

Título em Português

Evolução do número de transportadoras aéreas brasileiras e mecanismos para induzir novas empresas

Resumo

O presente trabalho apresenta uma investigação empírica sobre a evolução do número de transportadoras aéreas operando nas rotas brasileiras. Desenvolvemos um modelo econométrico para estimar os principais fatores que influenciam a entrada de novas operadoras nos mercados domésticos existentes. Nossa principal descoberta é que há um efeito ceteris paribus de uma tendência de queda de longo prazo no número de companhias aéreas regulares concorrentes em nível de rota. Estimamos que o efeito de tendência tenha o efeito mais proeminente em rotas de médio a longo curso, independentemente da densidade do mercado. Sugerimos que as barreiras de entrada econômica podem ser a principal fonte de tal tendência. Também inspecionamos um conjunto de efeitos de moderação e intensificação de tendências e encontramos evidências de que episódios de acordo de codeshare e falência de companhias aéreas tiveram efeitos de intensificação estimados, enquanto a entrada de uma transportadora de baixo custo produziu um efeito de moderação estimado. Em relação aos fatores que afetam diretamente o número de empresas, verificamos que a demanda, o PIB per capita e o crédito per capita têm efeito positivo do número de operadoras enquanto concentração de renda (medida pelo índice de Gini), custo unitário do combustível e presença de hubs na rota desencorajam os participantes.

Reference:

Abreu, T. P., & Oliveira, A. V. M. (2016) Evolution of the number of airlines on Brazilian routes: estimating the drivers of entry and competition. Working Paper. Center for Airline Economics - CAE. Disponível em www.nectar.ita.br/pesquisas.

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