Analysis of the asymmetric fuel cost transmission in the Brazilian domestic airline industry.

C. B. Resende, and A. V. M. Oliveira

Working Paper. Center for Airline Economics - CAE

Abstract

This article investigates the influence of fuel costs on airfares and the existence of an asymmetric fuel cost transmission in the Brazilian airline industry. Prior researches of the airline field haven’t focused on the fuel costs or in its asymmetric transmission. We conducted an empirical analysis using panel data for the Brazilian domestic airline industry and the results shows us that the fuel costs influence the fares, and that there is an asymmetric transmission of the fuel costs to the airfares, this meaning that the airfare responds faster to an oil price increase than to an oil price decrease, specially when there is no low cost carrier (LCC) in the route analyzed. The presence of a LCC can null the asymmetric transmission because they are presented as competitors in the market, and the asymmetry can be explained by market power. Another reason for the asymmetry existence is the practice of fuel hedge, the will of maximizing profits, the desire to improve service quality, etc. We also find that in Brazil, if a firm suffers from financial distress, then it can make the prices get lower, as it happens in the US industry argued by Hofer et al. (2009).

Título em Português

Análise da transmissão assimétrica do custo do combustível no setor aéreo doméstico brasileiro

Resumo

Este artigo investiga a influência do custo do combustível nas passagens aéreas e a existência de uma transmissão assimétrica do custo do combustível no setor aéreo brasileiro. As pesquisas anteriores da área de aviação não se concentraram nos custos de combustível ou em sua transmissão assimétrica. Realizamos uma análise empírica usando dados em painel para o setor aéreo doméstico brasileiro e os resultados nos mostram que os custos de combustível influenciam as tarifas, e que há uma transmissão assimétrica dos custos de combustível para as passagens aéreas, o que significa que a passagem aérea responde mais rapidamente às um aumento do preço do petróleo do que uma diminuição do preço do petróleo, principalmente quando não há transportadora de baixo custo (LCC) na rota analisada. A presença de um LCC pode anular a transmissão assimétrica porque eles se apresentam como concorrentes no mercado, e a assimetria pode ser explicada pelo poder de mercado. Outra razão para a existência de assimetria é a prática de hedge de combustível, a vontade de maximizar os lucros, o desejo de melhorar a qualidade do serviço, etc. Também verificamos que no Brasil, se uma empresa sofre de dificuldades financeiras, pode fazer os preços subirem menor, como ocorre na indústria norte-americana argumentado por Hofer et al. (2009).

Reference:

Resende, C. B., & Oliveira, A. V. M. (2015) Analysis of the asymmetric fuel cost transmission in the Brazilian domestic airline industry. Working Paper. Center for Airline Economics - CAE. Disponível em www.nectar.ita.br/pesquisas.

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