Empirical model of the impact of airport congestion management and regulation - the case of São Paulo Congonhas Airport.

T. M. Iglesias, and A. V. M. Oliveira

Working Paper. Center for Airline Economics - CAE

Abstract

In the liberalized air transport where the demand for air tickets grows considerably, the authorities implement restrictive measures in some airports to congestion control. In the Brazilian context, due to tariff releases implemented in the early 2000s, the emergence of new airlines, the increased in competition that led to lower ticket prices and the economic improvement in this country, set off a large increase in demand for Brazilian air transport. This article aims to investigate the relationship between perimeter rules implemented in Congonhas Airport, central airport located in São Paulo - Brazil's largest city, and the dynamic impact on short, medium and long-haul flights over the 2000s. In particular, the endeavor is to verify how restrictive strategies imposed by airport management led to change in the network planning. The main conclusion is that the perimeter rules adopted led to a decrease in demand for flights in the short and long periods, especially on long-haul flights. In addition, the results showed that the aircraft size increased, especially in the long period, whereas there was no significant impact on the number of planned flights. Besides of that, we identified a reduction in the percentage of passengers in connection, mainly for long-haul flights, and a significant decrease in the proportion of short flights delays. In this sense, the contribution of this study is the empirical investigation of the impact of restrictive measures in airport planning through an econometric analysis.

Título em Português

Modelo empírico do impacto das regras de controle de congestionamento na regulação aeroportuária - o caso do Aeroporto de São Paulo Congonhas

Resumo

No transporte aéreo liberalizado onde a procura de bilhetes de avião cresce consideravelmente, as autoridades implementam medidas restritivas em alguns aeroportos para o controle do congestionamento. No contexto brasileiro, devido às liberações tarifárias implementadas no início dos anos 2000, o surgimento de novas companhias aéreas, o aumento da concorrência que levou à redução dos preços das passagens e a melhora econômica neste país, desencadearam um grande aumento na demanda pelo transporte aéreo brasileiro . Este artigo tem como objetivo investigar a relação entre as regras de perímetro implementadas no Aeroporto de Congonhas, aeroporto central localizado em São Paulo - a maior cidade do Brasil, e o impacto dinâmico nos voos de curta, média e longa distância ao longo dos anos 2000. Em particular, o esforço é verificar como as estratégias restritivas impostas pela gestão aeroportuária levaram a mudanças no planejamento da rede. A principal conclusão é que as regras de perímetro adotadas conduziram a uma diminuição da procura de voos nos curtos e longos períodos, principalmente nos voos de longo curso. Além disso, os resultados mostraram que o tamanho das aeronaves aumentou, principalmente no longo período, ao passo que não houve impacto significativo no número de voos planejados. Além disso, identificamos uma redução no percentual de passageiros em conexão, principalmente para voos de longa distância, e uma diminuição significativa na proporção de atrasos em voos curtos. Nesse sentido, a contribuição deste estudo é a investigação empírica do impacto das medidas restritivas no planejamento aeroportuário por meio de uma análise econométrica.

Reference:

Iglesias, T. M., & Oliveira, A. V. M. (2015) Empirical model of the impact of airport congestion management and regulation - the case of São Paulo Congonhas Airport. Working Paper. Center for Airline Economics - CAE. Disponível em www.nectar.ita.br/pesquisas.

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